Loading...

Follow LIVERPOOLKITA on Feedspot

Continue with Google
Continue with Facebook
or

Valid

Liverpool vs Everton

12:15am (Waktu )
3 Disember 2018 (Isnin)
Stadium: Anfield
Siaran Langsung: Astro 816/834


Perlawanan kejiranan musim ni mesti menarik. Bukan sebelum ni tak menarik sebab kita dok menang selalu. Cuma kat puak2 Everton diorang yang bunyi macam diorang hebat sangat. Pembelian macam Richylson , Bernard, Mina dan banyak lagi bintang Amerika Selatan antara asbab diorang rasa kemas gila. Lagi2 diorang cakap dah punyai Mini Mourinho, jurulatih muda terbaik Portugis Marco Silva.

Alisson
Trent Gomez VanD Robbo
Fabinho Gini
Salah Shaq Mane
Firmino

Keupayaan pasukan kita dah seimbang patutnya dengan pembelian Fabinho dan Keita. Fabinho naiktaraf untuk Hendo dan Keita untuk Milner. Cuma perancangan nak selit Fabinho dan Keita dalam skuad utama agak sukar. Sebab Fabinho tercari2 rentak awal musim dan Keita asyik cedera. Sebab itu orang lama macam Hendo dan Milner walaupun main biasa2 tak terjejas dan tak rasa tekanan nak perbaiki permainan.

Edisi perlawanan kejiranan tanpa Kapten Hendo mungkin sedikit sukar. Hendo kalau perlawanan macam ni dia memang sangat diperlukan. Sayang betul dia dapat kad merah lawan Watford haritu. Kat tengah perlu sedikit agresif dan abam harap Fabinho dapat main dengan baik sebab ini mungkin penampilan sulung kejiranan pertama. Harap dia boleh tepon Lucas Leiva tanya tips dan panduan.

Selalu kat Anfield kita selesa.  Pasukan lawan datang balik tangan kosong.  Kes Everton pun sama cuma yang beza diorang setiap kali beri tentangan sengit. Nak menang besar agak sukar tambahan plak Klopp tukar corak tak berapa menyerang sangat. Jadi kalau nak teka kenduri gol macam mustahil, namun bola itu bulat apa pun boleh jadi.
Read Full Article
  • Show original
  • .
  • Share
  • .
  • Favorite
  • .
  • Email
  • .
  • Add Tags 

Salah 10’
Mané 66’ 86’
Paterson 77’
Shaqiri 84’

Abam masih tak berapa faham dengan Klopp. Sebegitu juga adik abang pembaca budiman tentang tatacara pengurusan Klopp menghadapi Cardiff semalam. Namun bila habis perlawanan baru kita tahu kenapa dia buat benda yang kita rasa patut atau tak. Pertamanya mesti korang tertanya-tanya kenapa simpan Shaqiri bagi Lallana main dulu. Serta camna boleh percaya kat pemain yang dah nak berambus hujung musim yakni Moreno, padahal kena didik dan buat persediaan kat pengganti Moreno cepat-cepat.

Klopp lagi pening dari kita pasal Liverpool. Kita kalau Liverpool menang seronok sakan, tapi kalau seri pon menyentap apa lagi kalah. Klopp terpaksa susun startegi bukan saja sebelum atau masa perlawanan. Tapi wawasan masa depan pun dia kena rancang. Jadi dia bukan sahaja kena sediakan kesebelasan terbaik saja, tetapi kalau boleh sekali yang simpanan pon mau mantap sama naik. Sebab itu dia kena beri rehat kepada Shaq dan kasi peluang Lallana masa permainan untuk cergas. Begitu juga dengan Robbo yang perlu rehat yang cukup.

Perlawanan dengan Cardiff bukan mudah pada awalnya. Diorang cuba main macam Huddersfield. Berjaya  tak sampai 10 minit, lepas tu pecah juga susunan tembok kebal mereka. Taktik Warnock guna Sol Bamba jaga Salah berhasil namun dengan kerencaman posisi penyerang kita, akhirnya rezeki gol datang jua. Hasil hantaran lintang Trent kedalam kotak cuba dihalang bek Cardiff namun dapat kepada Mane, berjaya dihalang sekali lagi kembali dapat kepada Gini, tetapi sepakan dapat ditepis goli namun muntah ditepi dan Salah sambil berlari merembat kedalam gawang cardiff untuk gol pembukaan.

Separuh pertama bukan tak ada peluang tetapi banyak. Van Dijk melakukan tandukan lambung tetapi tiang menyelamatkan Cardiff . Begitu juga dengan tandukan Superman Lallana di keluarkan bek Cardiff ditengah garisan gol. Pengadil juga tak meberikan penalti bila Salah nampak macam ditarik oleh bek tengah Cardiff. Itu intipati separuh pertama yang boleh dikatakan terlalu mendominasi sebab dalam satu masa kita bolot penguasan bola sampai 85 persen. Namun Cardiff juga ada beberapa ketika nampak macam ada peluang cuma mereka gabra biawak tak pandai ambil kesempatan.

Separuh kedua bermula kurang dominan berbanding separuh pertama. Cardiff cuba mengambil peluang. Klopp nampak kena buat sesuatu dengan bahagian tengah. Shaq diperkenalkan ganti Lana, dan disinilah segalanya bermula. Pergerakan tengah nampak lebh tertur, pergerakan bola tak sangkut dan kaku. Nampak Gini dan Fabinho kian selesa bantu serangan. Segalanya bermula dari hantaran cerdik Fabinho mencari Firmino.Dari situ dia melepaskan kepada Moreno dan kembali pula kepada Mane. Disini Mane beraksi solo dengan menggelecek bukan 1 atau 2 tetapi 3 pemain lawan lalu merembat padu dari kaki kiri menewaskan goli Pinoy.

Dikedudukan 2-0, Liverpool macam dok main rileks dan santai, macam makan rojak tepi pantai. Cardiff mengambil peluang dari kesilapan Moreno yang menyerbu lawan, dan meninggalkan lubuk buat Cardiff untuk mengambil ksempatan. Disitu pemain Cardiff melakukan hantaran lintang cuba dihalang Van Dijk namun terbias dan sama-sama itu penyerang Cardiff meluru dan hanya perlu menghulur hujung kaki untuk menewaskan Alisson yang pada sebelum ni hanya dok menguap sepanjang masa. Dalam keadaan 2-1,barulah nampak pemain kita terjaga dari lamunan dan bergegas pulun untuk tambah gol.

Nak hujung-hujung perlawanan barulah kenduri gol bermula. Mungkin Cardiff dah mula nak cari gol penyamaan mereka main agak terbuka sikit. Kali ini Salah menjadi pembekal gol dengan hantaran bijak mencari Shaq yang berada di tengah. Shaq dengan tenang menggelecek pemain lawan dan melepaskan sepakan leret menewaskan goli Pinoy. Itu bukan yang terakhir dari Salah. Dia menunjukkan kepada semua bahawa tiada lagi istilah penting diri atau tamak nak buru gol peribadi dengan hantaran mencari Mane yang berjaya mencedok goli Pinoy untuk gol kedua peribadi Mane dan menjadi penjaring terbanyak kita dengan 6 gol dalam Liga. 
Read Full Article
  • Show original
  • .
  • Share
  • .
  • Favorite
  • .
  • Email
  • .
  • Add Tags 



Liga Perdana Inggeris

Liverpool vs Manchester City
11:30 pm
7 Oktober 2018 (Ahad)
Stadium: Anfield
Siaran Langsung: Astro 816/834

Prestasi pasukan sejurus tewas dengan Chelsea nampak kian kelaut. Adakah kebetulan atau tidak, abam tengok kemasukan kembali Kapten Hendo dalam pasukan nampak takda fungsi. Milner yang lagi otai nampak lagi terbaik. Klopp ubah corak sedikit dari musm lepas. Gini Mat Gandum banyak berfungsi dalam tengah bertahan masa Hendo belum main awal musim. Tinggal Keita dan Milner akan merayap kotak ke kotak. Bila Klopp masukkan Hendo bila Keita kurang cergas haritu, terus nampak tak berapa kejap penguasaan tengah. Memang realiti Hendo banyk buat hantaran belakang dan sisi dari jolok bola kedepan cari penyerang.

Juga dalam pada itu bahagian depan nampak ada krisis. Tak berapa jadi isu besar sangat. Umpama ribut dalam cawan saja, bak kata oati2. Namun bagi yang memerhati dan buat penilaian, musim ni trio tak berapa ngam dengan aksi ketamakan dan kekalutan depan gol membuatkan serangan kian hambar. Idea untuk menyerang ada cuma dari 10 gerakan boleh dikatakan jika kena cara, 10 tu cukup bahaya dan boleh mendatangkan gol. Namun apakan daya, lawan kita juga dah belajar cara nak kekang Salah dan Mane. Mereka tak serbu macam dulu, tetapi tunggu dan ambil keputusan dengan sabar.

Lawan City nanti di Anfield. Ya kubu kuat tetapi musim ni Chelsea dah berjaya robohkan ego kita di Anfield. Betul kita main Piala Cap Kerbau yang tak nampak bernilai. Namun kesan saikologi terbawa-bawa dengan seri lagi dengan Chelsea dan paling tak syiok kena bantai dengan Napoli. Kalau main bagus tapi kalah tak apalah. Ni main buruk dan memang patut Napoli dapat kemenngan mutlak. Klopp kena menilai siapa yang patut kena rehat mental fizikal dan siapa kena ketengahkan untuk mengembalikan aura awal musim.

Ikut gesaan ramai nak Mat Kaca Sturridge diberi peluang. Begitu juga dengan Shaq Dudu, Shaqiri. Mungkin ada betul juga pendapat itu sebab Mat kaca nampak bagai intan yang bersinar bukan kaca yang rapuh lagi kebelakangan ni. Dia penyelamat mata masa lawan Chelsea. Jadi boleh simpan separuh masa untuk Salah tau Firmino lepas kita tengok apa Mat Kaca boleh buat alwan kelab lama beliau City. Lagi satu peranan Shaq pula kita nampak dia boleh ganti Ox. Sebab masa lawan City musim lepas Ox adalah sumber inspirasi dan harap Shaq Dudu pon mampu jika diberi peluang.

City main bagus dan diorang merampas balik takhta liga. Namun masalah bagi PepCity ialah Kloppo. Camna main bagus pun diorang tak senang dengan Liverpool. Musim lepas dari 4 perlawanan City hanya menang 1. Liverpool dari pemerhatian abam mudah nak gerunkan City. Kalau pasukan lain mereka kalau nak tekan City tak bersungguh. Cuba 10-15 minit rasa tak boleh blah diorang main bertahan balik dan biar City dapat momentum balik. Lain dengan tektik Klopp kalau nak redah, redah sampai berdarah. Sebab tu Pep cukup badi bila situasi nak hadap kita.
Read Full Article
  • Show original
  • .
  • Share
  • .
  • Favorite
  • .
  • Email
  • .
  • Add Tags 

Separate tags by commas
To access this feature, please upgrade your account.
Start your free month
Free Preview